SEO i 2019

Nyt om SEO i 2019Kampen om 1 pladsen i Googles søgeresultater har aldrig været større og aldrig har der været så mange SEO bureauer, der tilbyder deres services.

Men hvad er den nyeste viden og tendens inden for søgemaskineoptimering?

Google er blevet klogere og bedre

Google er inden for de sidste par år udviklet kraftigt og det er blevet svære at gennemskue, hvilke signaler der anvendes og hvilken vægt de har.

Rankingen er nu langt mere dynamisk end før og det betyder, at vægtningen af de mange forskellige signaler nu også er forskellig alt efter hvilket søgeord eller søgesætning du anvender.

Søger du efter noget nyhedsrelateret vil nyhedsværdien (freshness) af en artikel blive vægtet langt højere end hvis du søger efter en støvsuger og omvendt med andre signaler.

Det gør arbejdet med SEO langt mere kompliceret.

Emnedækning er vigtigt for SEO

På langt de fleste søgninger vil domænets samlede emnedækning – eller relevans om man vil, have meget stor indflydelse på rankingen.

Et stort veldisponeret website fuld af god fyldestgørende information kan sagtens outranke et site med flere 100 ekstra backlinks.

Domæner der er informative ranker meget højt på informationssøgninger og nærmest uden backlinks.

Det kan i den grad udnyttes, ved at fylde sit site med gode velskrevne artikler, der dækker både bredt og dybt omkrig det emne sitet omhandler.

Expired domains virker ikke mere

Rigtig mange er hoppet med på bølgen og har opkøbt udløbne domæner i håb om at kunne få gavn af de indgående links til domænerne.

Google er dog også med på bølgen og de har meldt ud, at domæner der skifter ejer og efterfølgende content, der ikke er inden for samme emne, ja de får devalueret alt indgående linkværdi.

Køb af et expired domain med formål at ligge diverse artikler op og håbe på linkværdien overføres, er med andre ord spild af tid – et nyt domæne ville hurtigt kunne linkes op med bare 5-10 links til bedre værdi.

Dovenskaben er dog udbredt blandt SEO bureauerne og derfor opkøbes udløbne domæner som aldrig før. Måske bliver 2019 året, hvor de får en over nakken, der er allerede lavet en kraftig PBN (Private blog network) opdatering, der dog ikke har haft stor påvirkning.

Sociale links har værdi

Få backlinks og links fra store Facebook profiler samt G+ profiler kan være nok til at ranke et personligt- eller informativt site over business kategorierne.

Her virker Googles algoritmer igen dynamisk og forfordeler de personlige relaterede sites/blogs og ranker dem bl.a. pba. sociale links.

Det samme er ikke tilfældet for websites og webshops uden for den kategori, her har sociale links også værdi, men ikke i så udtalt grad.

Tænk anderledes og rank højt

Det er vigtigt at forstå nødvendigheden af neutral information på et domæne og bred emnedækning.

Du kan have nok så mange produkter i din webshop med super gode unikke tekster og masser af backlinks, men du ser først virkelig et løft, når du begynder at ligge artikler om brug af produkterne op f.eks. guides.

Tips fra tests

For nylig er der frigivet en rapport over ranking signaler og sammenhængen (Backlinko) med ranking, hvor der vises sammenhæng mellem følgende punkter.:

  • Emnedækning i dybden på hver artikel frem for bredt dækkende artikler ranker bedre.
  • Lange artikler ranker bedre. Kurven knækker omkring 2.000 ord og herefter er den ekstra værdi meget mindre.
  • Mindst 1 billede i din super artikel, vil outranke andres artikler uden billede.
  • Https er ligeledes et must i 2019
  • Hastighed er også et vigtigt ranking signal. (Dog ikke hastigheden i sig selv)
  • Lav bouncerate giver også bedre ranking og høj tid på siden

Du skal derfor gå efter lange yderst omfattende artikler, der holder sig tæt til emnets kerne og dem skal du have mange af.
Der skal være billeder i artiklerne, dit site skal være hastighedsoptimeret og med Https.

Herudover skal du sørge for, at bounceraten er lav. Det gør du bl.a. ved at skrive titler og beskrivelser i head, der kun får de rigtige brugere ind på dit site.