Effektiv sagsstyring med forbedret APP
Bogholder: Sådan bliver du rådgiver i stedet for tastaturslave
Ovenstående rubrik er naturligvis skrevet med al respekt for bogholderens rolle igennem mange år. Men det må alligevel være fristende at slippe for det trivielle tastearbejde og i stedet bruge mange års indsigt i virksomheders økonomi til at finde frem til, hvor der kan optimeres – og samtidig fremtidssikre sin egen jobtitel. Det vil Intempus gerne gøre dig som bogholder klogere på i dette indlæg.
I gamle dage var en bogholder sådan en, der en stor del af sin arbejdstid tastede ting ind i systemer, organiserede informationerne og håndterede bilag. Og sådan er det stadig for en stor dels vedkommende, men teknologien er ved at tvinge bogholderen til at genopfinde sin egen arbejdsbeskrivelse. Disruption, hedder det vist med et fint og moderne ord. Heldigvis vil vi vove at påstå, at vores bud på bogholderens fremtid er mere udfordrende og spændende end den arbejdsbeskrivelse, dette indlæg lagde ud med. Og vi tror heller ikke på, at det så betyder hovedparten af bogholdernes død. Men deres rolle bliver ændret. Lad os kigge lidt nærmere på hvordan her.
Mere end en bogholder
Først og fremmest vil bogholderen stadig forestå arbejdet med at håndtere det administrative arbejde ved virksomhedens indtægter og udgifter. Men processerne omkring det bliver automatiserede. Markedet for IT-værktøjer bugner med systemer, der gør alle manuelle processer overflødige. Skal du holde overblik over dine ordrer? Foretage kvalitetssikring af arbejdet? Eller registrere timesedler, kørsel, udlæg og så videre? Så er der adskillige redskaber, som ikke bare gør arbejdet for dig, men som også kan tale sammen, så du som ansat i virksomheden slipper nemmest muligt omkring det arbejde, du for det første ikke gider, og som for det andet ikke tjener penge til forretningen.
Som bogholder skal du kende til disse værktøjer og være i stand til at rådgive dine kunder om, hvilke der kan være interessante for netop deres forretning. Hvis man har fingeren på pulsen, er der ikke noget at være bange for, mener Tina Bruun fra bogholdervirksomheden TBSupport.
“Mange bogholdere tror, de mister arbejde. Det, jeg brænder for, er optimering af mine kunders arbejdsgange. For at jeg kan hjælpe dem med det, er jeg nødt til at være inde i det nyeste af det nyeste. Især på IT og effektivisering af arbejdsgange,” siger Tina Bruun.
Hun mener, at der blandt visse af hendes kollegaer hersker en frygt for IT, netop fordi, holdningen er, at teknologien overtager bogholderens arbejde. Og så er vi med udgangspunkt i Tina Bruuns eksempel igen tilbage ved det med de nye og mere spændende arbejdsopgaver.
Fokus på at optimere forretningen med sagsstyring
Med de mange IT-redskaber, der har lavet integrationer til hinanden, er det nemlig virkelig blevet muligt at få fuld valuta for dataene. Eksempel: Intempus laver digital tidsregistrering blandt en række yderligere funktioner. Hver registreret time kan knyttes op på en sag, og disse sager synkroniseres med kunderne i regnskabsprogrammet e-conomic, som Intempus helt automatisk overfører sine data til. I e-conomic er der et projektyringsmodul, som samler alle timer, materialer og andre udgifter og holder dem op imod de fakturaer, der sendes ud – indtægterne. Dette gøres løbende, så man hele tiden kan følge med i det såkaldte dækningsbidrag og være på forkant med, om projektet rent faktisk tjener penge til virksomheden. Det giver grundlag for at vurdere, hvor der kan optimeres, hvilket er det, Tina Bruun brænder for. Og det hele sker, uden at man skal røre en finger. Kan du komme i tanke om mere givtig info for en forretning? I så fald vil vi gerne høre om det. Det hele handler nemlig om at skabe værdi, og det er lige præcis, hvad Intempus kan gøre for Tina Bruuns kunder og dermed i sidste ende for hende selv.
”Jeg er faktisk glad for, at jeg ikke skal sidde og lave monotont tastearbejde længere. Intempus frigiver mine ressourcer til at skabe endnu mere værdi for mine kunder i deres forretning på vigtigere områder”, siger hun.
Det ændrede forretningsfokus har betydet, at TBSupport i højere og højere grad oplever, at de bliver anbefalet af de lokale revisionsfirmaer. Der er nemlig efterspørgsel på folk, som ligger inde med alt ekspertisen og det forkromede overblik – også selvom man jo bare selv kunne undersøge de tilgængelige værktøjer.
“De [kunderne, red.] har ikke tid til at sidde og surfe nettet igennem for, hvad der er smart. Mine kunder har brug for, at jeg tager styringen på de her ting, og hjælper dem igennem,”
slutter Tina Bruun.