Grønlandsk Kunst

Grøndlandsk kunst og fedtsten

Magi, natur og dyreliv. Det er nogle af de elementer, den grønlandske kunst folder sig omkring. Mange af de grønlandske kunstnere finder nemlig inspiration i deres omgivelser samt i fortidens tro på åndeliv og magi. Dog er grønlandsk kunst også kendt for at spænde vidt og for at have udviklet sig meget gennem tiden i takt med samfundets ændringer og udvikling. Derfor kan det være sjovt i dag at se tilbage på den kunst, der tidligere blev fremstillet på Grønland, og sammenligne med det, vi har i dag. Samtidig kan den tidligere kunst også være med til at give os et indblik i den Grønlandske historie og i den hverdag, grønlænderne levede med i fortiden. Især gennem Grønlands egne materialer som blandt andet moskusokseuld, fåreuld, sælskind, rensdyrgevir og muslinger har de grønlandske kunstnere gennem tiden altså givet os et billede på netop deres samfund, som giver os et unikt indblik i samfundets udvikling gennem tiden. Samtidig er den Grønlandske kunst stadig i fuld udvikling den dag i dag, og for at lade kunsten blomstre og vokse i endnu højere grad, er man i gang med at rejse et nyt kunstmuseum i Nuuk, hvor både gamle og nye kunstværker vil blive udstillet.

Udviklingen i kunsten

Kunst på Grønland var før europæernes ankomst i 1700-tallet ikke et egentligt begreb. Da udtrykte man sig i stedet kreativt ved hjælp af dekorationer på hud, klædningsgenstande og ting, som blandt andet jagtredskaber. Med den gamle tro på åndeverdenen kan man samtidig se, at mange af disse udsmykninger var tillagt en stærk mytisk kraft, som for eksempel skulle beskytte bæreren eller give held på jagten. Blandt andet findes der tupilakken, en lille udskåret figur, der forestiller et monsteragtigt væsen. Denne er unik for netop Grønland og dets historie, og derfor er figuren også at finde i mange souvenirshops på øen. Men efter at europæerne ankom til Grønland, begyndte man at se egentlige billedkunstnere.

Disse arbejdede med mindre tegninger, akvareller og figurer. Især disse billeder har været med til at give os i dag en forestilling af, hvordan det har været at leve på Grønland op gennem 1800-tallet. Det er altså en unik måde at se fortiden på, samtidig med man kan fortolke kunstnerenes eget liv og syn derpå. Videre igennem 1900-tallet, siger man, at kunsten i Grønland har etableret sig et selvstændigt sprog. Kunsten her lå tæt op af den europæiske impressionisme, men tog stadig udgangspunkt i natur- og dyrelivet. Frem mod nutiden ser vi også en udvikling, hvor kunsten får en ny rolle. Her skinner det politiske spørgsmål nemlig igennem, da Grønland i 1970 bliver selvstændigt, og kunsten har her til formål at vise det Grønlandske ansigt til verden. Da det politiske spørgsmål i 70’erne var retten til landområderne i Arktis, er det heller ikke underligt, at kunsten fra den tid gerne skildrer forholdet mellem natur og menneske.

Den grønlandske kunst i dag

Kunsten i Grønland er stadig i fuld udvikling den dag i dag. De nye ansigter indenfor kunsten arbejder meget med at tillægge sig afstand fra de traditionelle Grønlandske billedmotiver og søger derimod i retninger, der minder mere om de kunstneriske strømninger, der kommer fra den internationale af kunstens verdener. Inden for de seneste årtier er der kommet godt gang i kunsten på den måde, at flere og flere kunstnere dukker op. Derfor har disse grønlandske kunstnere også fundet sammen om en fælles drøm om at åbne et museum i Nuuk, hvor man kan få et fuldt indblik i den omfangsrige grønlandske kunst. Ved at samle både nye og gamle værker, vil både grønlandske kunstnere, befolkningen og turister kunne få et dybere indblik i, hvordan kunstnere gennem tiden har fremstillet Grønland og dennes identitet samt samspillet mellem magi, natur og mennesket. Samtidig vil et nationalmuseum for Grønland også gøre det muligt at fremstille Grønlandsk kunst, sådan at den bliver lagt mere mærke til af blandt andet turister.

For at finde frem til det bedste arkitektoniske bud på det nye nationalmuseum, blev der udstedt en konkurrence, hvor arkitektfirmaer kunne konkurrere om at få lov at rejse det nye nationalmuseum. Vinderen blev det danske arkitektfirma, BIG, og opførelsen af det nye kunstmuseum er netop nu i gang. Bygningen er designet således, at den falder i harmoni med naturen, og selve bygningen afspejler således kunstens og hele landets symbiose med naturen. Der vil altså ikke gå længe, før Grønlands kunstnere for en unik mulighed for at udstille og promovere deres kunst i et nyt, arkitektonisk vartegn for Grønland, og man kan derved have lov at håbe, at dette nye tiltag og det nye museum vil være med til at lade den grønlandske kunst blomstre og vokse. De kunstnere, der har været inde over projektet, har allerede nogle af deres værker i det nye galleris samling, og det ses tydeligt, at det stadig er naturen, der dominerer den grønlandske kunst og således afspejler den grønlandske kultur og befolkning.