Vinteren står for døren med kolde dage og frostklare nætter. Pludselig en morgen, når du skal på job ligger der et tykt lag puddersne på bilen og indkørslen er hvid. Hvis du ikke har fået sat vinterdækkene på bilen må du lade den stå og tage bussen på arbejde. Kører du alligevel er du til fare for både sig selv og de medtrafikanter du møder på din vej. Sommerdæk på en snedækket kørebane er slet ikke nogen god ide. Her får du at vide hvorfor det er vigtigt at skifte til vinterdæk i tide.
Hold øje med temperaturen
Der er mange, der ikke rigtig er klar over, hvornår de skal skifte til vinterdæk. Det skal du, når temperaturen når ned på syv grader. Nogle tror det er ved skiftet til vintertid eller, når den første frost kommer. Begge dele vil ofte være alt for sent. Hold derfor grundigt øje med vejrudsigten, når efteråret kommer og vær opmærksom på, hvornår den melder de vigtige syv grader. Er der syv grader om dagen, kan det nemlig snildt være frostvejr om natten med isdækkede morgenveje til følge. Det er slet ikke et sted for kørsel med sommerdæk. Det er decideret livsfarligt både for dig selv og andre, hvis du begiver dig ud i trafikken uden vinterdæk på bilen.
Sommerdæk vs. vinterdæk
Sommerdæk og vinterdæk er nemlig konstrueret helt forskelligt. Sommerdækket er lavet af en hårdere type gummi, som bedre kan modstå de varme sommertemperaturer uden at blive for blødt. Vinterdækket er derimod lavet af en noget blødere gummitype blandt andet indeholdende silica, som sørger for at vinterdækket har et godt vejgreb og bremser godt på kolde vinterveje. Selve dækkets overflade er også helt forskelligt på henholdsvis vinterdæk og sommerdæk.
Et vinterdæk har flere lameller end sommerdæk samt et særligt bredt og blødt mønster, der får dækket til at ”bide” sig fast i vejens overflade og på samme tid fortrænger den sne eller vand, der eventuelt ligger på vejen. Det karakteristiske dækmønster på et vinterdæk forhindrer dermed både aquaplanning og skubber sne og is af dækket igen, så det ikke bliver glat mod vejbanen. Man kan næsten sige at dækkets mønster gør det selvrensende. Sommerdæk har et dækmønster, der modsat vinterdækkets holder på sneen. Når der udvikles varme på grund af dækkenes friktion mod vejen vil sneen blive til en isflade, som gør det mildest talt svært at styre og bremse.
Vigtige symboler på dæk
Et vinterdæk skal være mærket med et symbol, der er en illustration af et bjerg og et snefnug. Dette symbol betyder, at dækket er testet til vinterkørsel og overholder de krav, der er til bremsning på glatte veje. Ud over bjerg- og snefnugsymbolet skal et vinterdæk også have bogstaverne M+S. Kun når det har begge mærkninger, er dækket konstrueret til vinterkørsel. Har det kun M+S, som står for Mud and Snow, er det højst sandsynligt et helårsdæk. Er det et sommerdæk har det ikke nødvendigvis nogle symboler.
Mønsterdybden på dine dæk
Du skal naturligvis også huske at tjekke, at de dæk du sætter på din bil har en mønsterdybde, der er sikker. Loven i Danmark siger faktisk at dæks mønsterdybde kun behøver at være 1,6 mm, men fagfolk synes, at det er alt for lidt og anbefaler, at man ikke køre dækkenes mønster længere ned end 2 mm for sommerdæk og 3 mm for vinterdæk. I vores nordiske nabolande – Norge, Sverige og Finland – siger loven 3 mm for at mindske risikoen for aquaplanning og øge bremseevnen. Kører du ofte med høj hastighed eller har brede dæk på bilen – 205 mm eller derover – anbefaler Teknologisk institut, at man ikke kommer under 3 mm på sommerdæk og 4 mm på vinterdæk.