Oprettelse af hjemmeside: Derfor bør du bruge en advokat

Skal du bruge en hjemmeside til din virksomhed? Det første du tænker på, er nok design, opsætning, billeder osv., men der er nogle bestemte ting, som du ikke må glemme. Med en virksomhed følger nemlig nogle juridiske love og bestemmelser, som du skal sørge for at overholde.

Meget kan du selv finde ud af, ligesom du også kan skrive meget af det selv på din hjemmeside, så dine kunder kan læse det, men det kan være en stor jungle at finde rundt i. Med en advokat ved din side er du sikker på ikke at misse selv den mindste juridiske detalje, så du altid har dit på det rene.

Situationer hvor en advokat er en ekstra god idé

Nogle elementer på din hjemmeside kræver mere juridisk viden end andre – og dem der er vigtige at have styr på, er ærgerlige at sjusse sig til, hvis de så viser sig ikke at ”holde i retten”. I de tilfælde er en advokat en god investering.

Du kan få tilbud fra en advokat her ved at beskrive, hvad du har brug for juridisk hjælp til, hvorefter Colego finder op til tre advokatvirksomheder med mulighed for at påtage sig din opgave. Dem kan du vælge imellem og kontakte den, du vil bruge til at tjekke din virksomheds hjemmeside. Colego.dk er en side, der er dedikeret til at finde dig en fagperson til det, du har brug for – og til en god pris.

Handel uden for Danmark

Hvis du sælger tjenester eller ydelser uden for Danmark, skal du være opmærksom på, at der kan være forskellige regler for, hvad der skal være på din hjemmeside. Det gælder, både hvis du handler i EU og i resten af verden. Vil du for eksempel oprette en specifik underside på hjemmesiden for hvert land med et nyt domænenavn, er for eksempel reglerne i Danmark for, hvem der må registrere domænenavne, og hvordan de registreres, anderledes end en håndfuld andre EU-lande og lande uden for EU.

Der er i den forbindelse også forskel på reglerne for sprog på hjemmesider. I Danmark er der som udgangspunkt ikke regler for, om en hjemmeside skal være på dansk eller et andet sprog, men i andre lande er der specifikke krav om, at en hjemmeside der henvender sig til et bestemt marked, skal være på det pågældende sprog for markedet.

B2C vs. B2B

Sælger du til forbrugere eller virksomheder? Eller måske begge dele? Om der er tale om B2C- eller B2B-salg kan have en virkning på, hvilke oplysninger der skal fremgå på din hjemmeside, og hvilke juridiske krav og bestemmelser der er til salget. Salg af tjenester og varer til forbrugere er på nogle områder reguleret i højere grad end salg til virksomheder, hvilket vil sige, at du til en vis grad selv kan fastsætte din virksomheds salgs- og leveringsbetingelser ved B2B-salg, mens det ser noget anderledes ud med B2C. Men eftersom det kun er på nogle områder, at det gælder, kan det være en udfordring at holde styr på på egen hånd.

Oplysningspligt på din hjemmeside

Lige meget om du kun har en hjemmeside i Danmark eller også i andre EU-lande eller resten af verden, er der nogle særlige krav til, hvad der skal være oplyst på siden. Har du hjemmesider i flere lande, skal du især være opmærksom på de forskelle, der er fra et land til et andet. Blandt andre love og bestemmelser er der købeloven, e-handelsloven, forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven at tage hensyn til, og er du i tvivl om, hvad der er relevant for din specifikke situation, anbefaler vi, at du tager fat i en advokat.

Vi gennemgår kort nogle af de ting, du bør sørge for at have stående klart og tydeligt på din hjemmeside. Din oplysningspligt er nemlig vigtig, og den dækker mere end bare virksomhedens kontaktoplysninger som navn, adresse, e-mail og CVR-nummer.

Vigtige juridiske dokumenter til en hjemmeside

Typisk vil du skulle oprette en fane på din hjemmeside til de juridiske dokumenter, som du enten efter lovkrav skal oplyse dine kunder om, eller som du for din egen skyld bør oplyse. En advokat kan hjælpe dig med at danne dig et overblik over, hvad der er krav og anbefalinger, men som udgangspunkt bør du som minimum komme ind på nedenstående emner.

Vilkår og betingelser beskriver de generelle forhold, nemlig vilkår og betingelser, ved en handel mellem din virksomhed og en kunde. De skal som minimum indeholde virksomhedsoplysninger, oplysninger om priser og betaling, salg- og levering, virksomhedens ansvar i forbindelse med handlen, returnering, databehandling, klagemuligheder, kontaktoplysninger, forbehold for ændringer samt lov og værneting.

Salgs- og leveringsbetingelser kan stå for sig selv i dit juridiske afsnit på hjemmesiden, hvis du vil være helt sikker på at have dit på det rene, i tilfælde af at der opstår problemer i handlen. Hvis der er fejl eller mangler i dine salgs- og leveringsbetingelser, er det købeloven, der gælder, og det er ikke altid til din fordel. Kom for eksempel ind på produkter, reservedele, ydelser og din virksomheds ansvarsbegrænsning samt pris, betaling, forsinkelser i betaling og levering, garanti og fortrolighed. Som du kan se, er der overlap med de generelle vilkår og betingelser, men det viser også nødvendigheden for at udpensle vilkårene så meget som muligt, så der ikke opstår tvivl.

Privatlivspolitik er faktisk ikke et krav at have oplyst på sin hjemmeside i henhold til GDPR. Til gengæld er det et krav at oplyse om behandling af personoplysninger, hvorfor det er en god idé at have et helt afsnit om privatlivspolitik på hjemmesiden. Privatlivspolitikken indeholder også oplysninger om brug af cookies, og det er et krav at have oplyst på sin hjemmeside.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.