Næring i grøntsager

Grøntsager og næringHar du tit spekuleret over, hvor mange kalorier, der egentlig er i de grøntsager, du spiser? Det har jeg i hvert fald. Og da jeg for første gang begyndte at undersøge dette, blev jeg flere gange overrasket – simpelthen taget med bukserne nede. De tanker, som jeg havde om grøntsager og deres næringsindhold, viste sig ofte at være helt ved siden af. Jeg havde altså gået med nogle tanker om, at nogle grøntsager indeholdte 200 kalorier pr. 100 gram, men når jeg så undersøgte det nærmere, viste det sig, at de måske kun indeholdte 20 kalorier pr. 100 gram; det er altså en væsentlig stor forskel og kun 10% af det kalorieantal, som jeg troede, der var i den pågældende grøntsag.

Og sådan kan det faktisk forholde sig med temmelig mange råvarer: At du kan blive slemt overrasket – enten positivt eller negativt – over, hvordan det egentlig forholder sig med næringsindholdet. Mange typer fødevare har bag på deres indpakning beskrevet, hvor mange kalorier, hvor meget fedt og protein, samt hvor mange kulhydrater, der r i. Men det er ikke altid, at denne label er sat på grøntsager; fx er det ikke sat på de kartofler, der ligger løst, eller på det spidskål, der er i din grøntafdeling i dit lokale supermarked.

Sådan får du indsigt i næringsindhold

Men hvordan kan man få indsigt i, hvordan det forholder sig med næringsindholdet i mange grøntsager, som man måske spiser hver evig eneste uge? Det vil jeg forsøge at give dig et par tips til i denne artikel, som jeg håber du kan bruge til at blive lidt klogere og derved leve et lidt sundere liv, som kan hjælpe dig med at øge din livsglæde og generelt hjælpe dig med at holde afstand til sygdomme, som kan opstå, hvis man lever meget usundt.

Det første, jeg vil anbefale dig at gøre, er at bruge Google. Her kan du simpelthen nemt foretage en søgning på en given grøntsag. Så vil der komme flere resultater frem, hvor der står, hvor mange kalorier denne grøntsag indeholder. Allerede her kan du blive overrasket: Måske gik du og troede, at der var markant flere eller færre kalorier i. Og når du har denne viden, ved du, om du for fremtiden måske skal undgå denne grøntsag, eller om du bør overveje at implementere den oftere, når du laver mad derhjemme til dig og dine gæster.

Med andre fødevarer kan du tjekke bagpå

Som tidligere nævnt er det normalt ved en lang række fødevarer, at der bagpå står, hvor mange kalorier der er i, og hvordan næringsindholdet er fordelt. Dette er nemt at danne sig et overblik over, så du lynhurtigt kan vurdere, om du bør købe denne fødevare eller ej, hvis dit mål er et leve et meget sundt liv, hvor du måske ikke får alt for mange kalorier, så du tager unødigt på. Når du har gjort det lidt tid, begynder du også at få en generel føling med, hvor mange kalorier der er i de forskellige råvarer, så du måske ikke behøver kigge bagpå hver gang længere.

No votes yet.
Please wait...